Tegen fake nieuws: nepnieuws op social media researchen

Eind november was ik bij Lexis voor een presentatie over nepnieuws.
Begin december heb ik deze kennis meegenomen naar een workshop ‘Social Media Research’. Deze workshop heb ik gevolgd in Frankfurt bij ‘Deutsche Gesellschaft für Information und Wissen (DGI)’ welke ik al sinds mijn studie aan de FH Stuttgart ken. Ook in deze workshop kwam nepnieuws op social media veelvuldig aan bod!

Zoekmachines voor Social Media Research
Ik heb mijn research tool kist uitgebreid met super spannende zoekmachines om effectief in social media te researchen. Daardoor kan ik makkelijker fake nieuws / nepnieuws opsporen. Hier valt ook het herkennen van fake video’s en nep beeldmateriaal onder.

Media pedagogiek
Ook op het gebied van media pedagogiek was er veel input en inspiratie. De nadruk ligt op het spelenderwijs kennis maken met nepnieuws. Zo is het vooral belangrijk om te weten met welke intenties fakers aan de slag gaan. Als voorbeeld noem ik Astroturfing.

Actuele research strategieën voor social media
Verder nieuwe strategieën om als researcher in Social Media aan de slag te gaan. Social Media Research heeft veel te maken met media monitoring. En met media monitoring kun je prima actuele trends en trending topics herkennen.

Veel materie was voor mij een bevestiging van wat ik al wist. Desondanks was het een nuttige bijeenkomst. Voor de deelnemers heb ik Invid en deep fakes laten zien (was nog niet bekend). In de didactische aanpak van zo’n cursus zie ik grote verschillen tussen Duitsland en Nederland, maar dat is een ander verhaal.

Voor mij is deze cursus een mooie aanvulling op mijn portefeuille op het gebied van researchen – infobrokering – interviewen – technieken voor onderzoeksjournalisme. Mijn doel is het leveren van feitelijke datadriven informatie, inzichten geven, en een basis leggen voor gefundeerde besluiten.

Tips nodig voor hoe goed te researchen in Social Media? Laat het me weten: ik heb o.a. een uitgebreide link-overzicht om zelf aan de slag te gaan.

Voor meer informatie over mijn research expertise kijk hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *