Agile voor efficiënte onderwijsontwikkeling

Agile projectmanagement kan niet alleen bij grote it-projecten of in de softwareontwikkeling worden ingezet. Agile leent zich ook voor een gecontroleerde en inspirerende aansturing van andere projecten. De focus ligt op ‘getting things done’, op incrementeel en op iteratief.

Sinds september begeleid ik de ontwikkeling van 6 onderwijsmodules op het gebied van Software Development. Dat zijn elk twee vakmodules en een afrondende groepsopdracht; de eerste set gaat in februari 2020 ‘live’, de andere 3 modules starten in april 2020. De doelgroep zijn ruim 100 studenten van de opleiding Software Development aan het Institute for ICT (HU). Het gaat om een stevige herontwerp passend bij het nieuwe curriculum.

In mijn rol als agile coach zorg ik ervoor dat de 6 ontwikkelteams (meestal twee docenten) resultaat boeken: namelijk innovatief onderwijs ontwerpen, conform een vooraf gedefinieerd kader (ontwikkelopdracht), wat zowel in de verticale lijn als in de horizontale lijn staat als een huis. De uitvoerbaarheid van het onderwijs en een valide toetsing hebben hierin een belangrijke plek.

Mijn zelfstudie ‘Agile PM’ komt hier prima tot zijn recht. Maar ik zet ook kennismanagement in : hoe laat je teams met elkaar kennis uitwisselen, en over de teams heen. Ik werk met: beperkt plannen, aan de slag, en de zwakke punten zo snel mogelijk boven water krijgen. De ervaring die ik in het voorjaar heb opgebouwd met de begeleiding van een zevental teamprojecten staat garant voor effectiviteit en efficiëntie.

De resultaten en het effect van deze agile begeleiding zijn intussen op MT-niveau besproken en lovend ontvangen!

[Photocredits: Pexels]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *